Inici / Idees / recomanacions / Recerca sobre eTwinning
.

Recerca sobre eTwinning

12 
des. 
2011  |  

 

Image_lupaDes del Servei Nacional de Suport eTwinning ens complau donar a conèixer el treball de recerca dels nostres participants sobre l'acció eTwinning.

 

 

 

 

Us presentem una recensió de la tesi remesa per María Luisa March Blasco, orientadora de Secundària. Aquest treball, tutelat per la UNED, porta per títol eTwinning y competencias básicas en la Unión Europea i es fonamenta en l'aplicació del model de programa eTwinning com a iniciativa impulsora en l'adquisició i desenvolupament de competències bàsiques. La tesi ha permès, a més, estudiar l'impacte de l'acció eTwinning com a suport per a la integració de currículum formal i informal, l'experimentació en entorns virtuals d'aprenentatge i el treball interdisciplinari i intercanvi cultural. 

eTwinning i competències bàsiques a la Unió Europea

PARAULES CLAU

eTwinning, Competències Bàsiques, Dimensió Europea de l'Educació, Currículums oberts, Aprenentatge Col·laboratiu, Treball per projectes, Tecnologies de la Informació i de la Comunicació.

RESUM

El corrent generat a partir d'una sèrie de documents publicats per la Unió Europea ha dut a la reformulació dels currículums escolars dels països que la componen al voltant del concepte de competència com a eix que configura el disseny i el desenvolupament de totes les etapes educatives.
Les xarxes de coneixement generades a les institucions escolars gràcies a la introducció del suport telemàtic reforcen la necessitat de participar a la Societat de la Informació, fet que requereix la formació de l'alumnat en una sèrie de competències bàsiques. Entroncant amb l'Aprenentatge col·laboratiu, es fa possible la utilització de les TIC com a elements didàctics de canvi en els models d'aprenentatge.

La iniciativa  eTwinning, llançada per la Comissió Europea, pretén que es constitueixin agermanaments entre dos centres escolars europeus a través de l'ús de les TIC, aprofundint en la idea d'escola oberta a l'entorn i introduint una dimensió europea en el procés d'ensenyament-aprenentatge, de manera que es permeti integrar la ciutadania europea i la riquesa lingüística i cultural del nostre continent.

Prenent en consideració l'orientació com a agent de canvi al centre educatiu, l'objectiu general de la recerca ha estat determinar si l'aplicació dels programes eTwinning influeix de manera positiva en el desenvolupament de les competències.

Com a poblacions objecte d'estudi se'n van seleccionar tres de procedència diferent: Professorat Coordinador de projectes eTwinning a la Comunitat Autònoma d'Andalusia, Professorat Coordinador a la regió de la Campània (Itàlia) i Professorat Coordinador en diversos països europeus. D'acord amb els resultats obtinguts i la seva validació en el procés de selecció mostral realitzat, es va obtenir un total de 69 projectes en Centres d'Ensenyament andalusos, 3 projectes italians i 10 projectes de la resta de la Unió Europea. Les mostres convidades a participar en la recerca es van fer coincidir amb la totalitat de la població. 

Pel que fa al disseny experimental triat per a la recerca, es va optar per un disseny mixt basat en la recollida de dades quantitatives i qualitatives. Es van combinar diversos instruments d'elaboració pròpia: Qüestionari Electrònic per al Professorat Coordinador de projectes eTwinning en tres idiomes, Entrevista Semiestructurada i altres instruments per a l'Anàlisi de Continguts del Portal eTwinning.
El tipus d'Anàlisi es va dur a terme d'acord amb els instruments seleccionats. També es va establir una comparació entre les dades obtingudes en aquest estudi i en recerques anteriors, en la qual es van trobar nombrosos punts de coincidència i alguns contrastos respecte al perfil de l'usuari eTwinning i dels projectes i respecte als resultats i beneficis obtinguts.

Com a conclusió fonamental, l'existència d'un alt grau d'acord entre el professorat en considerar que l'aplicació i el desenvolupament dels programes eTwinning als centres educatius de l'Etapa de Secundària contribueixen de manera directa a l'adquisició i desenvolupament de les Competències Bàsiques.
A la base ens trobem amb una sèrie de competències interrelacionades que s'adquireixen, es desenvolupen i es potencien: Lingüística, Social i Ciutadana i Aprendre a Aprendre.

Altres conclusions derivades de l'aplicació dels programes eTwinning: la integració del currículum formal i informal, la utilització de les possibilitats dels entorns virtuals per a l'aprenentatge, el foment del treball interdisciplinari i l'intercanvi intercultural. L'estudi realitzat obre un camí ampli i gairebé desconegut per a la recerca.

Pots escoltar una entrevista concedida per l'autora de la tesi a RTVE:

 

 

Escriure un comentari


Códi de seguretat
Actualitzar

Contacto Boletín mensual Lo más leído
TwitterFacebooke-mail Pots contactar amb nosaltres a través de Facebook, Twitter o per correu electrònic.

boletin_noticias_49x49

Vols rebre informació sobre campanyes, cursos, projectes? Subscriu-te al nostre butlletí mensual i rebràs en el teu correu electrònic totes les novetats

Servicio Nacional de Apoyo eTwinning
Proyectos de Colaboración Escolar en Europa
Subdirección General de Cooperación Territorial
Ministerio de Educación, Cultura y Deporte Contactar
Los Madrazo, 15-17, 3ª planta, despacho 302. 28071 - Madrid Tel: 917018277.